Kontakt oss

Under finner du kanskje svaret på det du lurer på, helt selv👋 ...Om ikke, rop ut - så skal vi hjelpe deg!

Faktura

  • Regjeringens støtteordning+

    Elekt og andre strømleverandører har ikke noe med Regjeringens støtteordning å gjøre. Støtten beregnes og utbetales av ditt nettselskap, uavhengig av hvilken strømleverandør du har. Informasjon finner du her: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-med-milliardpakke-i-stromstotte/id2891839/

    Har du spørsmål til støtteordningen kan disse rettes til ditt nettselskap.

  • Hvor blir strømfakturaen sendt?+

    Har du eFaktura vil fakturaene på strøm og nettleie komme automatisk inn i nettbanken din. Med kun et par klikk er det betalt, enkelt og greit 😎 Bruker du ikke eFaktura får du regningene fra oss på epost. Vi tar ingen gebyr for verken eFaktura eller epostfaktura.

  • Får jeg nettleie på samme faktura som strømmen?+

    For å holde kostnadene nede tilbyr vi ikke felles faktura for nettleie og strøm. Har du eFaktura vil imidlertid fakturaene på strøm og nettleie komme automatisk inn i nettbanken din. Med kun et par klikk er det betalt, enkelt og greit 😎 Bruker du ikke eFaktura får du regningene fra oss på epost. Vi tar ingen gebyr for verken eFaktura eller epost-faktura.

Sammenligningstjenesten

  • Hvorfor må jeg logge inn med Vipps?+

    Vi bruker Vipps logg inn for å finne ut om du er den du begir deg for å være. Dette er for at vi trygt og sikkert kan hente riktig informasjon om deg.

  • Hvordan estimerer vi besparelsen?+
    1. Når du logger deg inn med Vipps, finner vi dine siste strømregninger. Deretter analyserer vi de ulike postene i fakturaen din.
    2. Det du har betalt blir sammenlignet med innkjøpsprisen for strøm for den måneden (spotpris fra Nord Pool + 1 øre/kWh).
    3. Det du har betalt utover innkjøpsprisen er det du har betalt for mye. Dette inkluderer også tilleggsprodukter. Dermed kan vi estimere hvor mye du kunne ha spart ved å bytte til Elekt.
  • Hvor får dere mine forbruksdata fra?+

    Vi får de fra Elhub - som er den offisielle måleverdidatabasen i Norge. Elhub eies av Statnett som den statlige nettoperatøren.

  • Hva menes med “nøyaktig besparelse”?+

    Siden vi ikke vet når du har brukt strøm i døgnet, så kan vi ikke regne ut en presis besparelse uten å ha ditt forbruk time for time. Ved at du gir oss tilgang til dine forbruksdata time for time, så kan vi regne helt presist hvor mye du kunne ha spart ved å bytte til Elekt.

  • Hvordan gir jeg tilgang til mine forbruksdata for en nøyaktig besparelse?+
  • Hvordan fjerner jeg tilgangen til mine forbruksdata?+
  • Hva er mulige feilkilder?+

    Vi baserer våre beregninger på forbruksdata som din netteier sender inn for din måler. Én mulig feilkilde i beregningen kan være at netteieren sender unøyaktige tall. Elhub har et datakvalitetskrav på 98%, så dette skal ikke utgjøre en stor feilkilde.

    Siden vår fakturarobot leser alle typer strømfakturaer som finnes der ute, så kan endringer i fakturaoppsett eller nye fakturaformater føre til mulig feilavlesning.

  • Hva er usikkerheten i beregningen?+

    Siden spotprisen endrer seg fra time for time og vi ikke vet når på døgnet du har brukt strøm - kan vi ikke regne ut en helt nøyaktig besparelse. Dersom du gir oss tilgang til dine forbruksdata klarer vi å knytte forbruket ditt og strømprisene sammen. Da kan vi regne ut hvor mye du kunne ha spart ved å bytte til Elekt - helt nøyaktig.

Strømavtalen og priser

  • Hva er spotprisen akkurat nå?+

    Vil du vite hva strømprisene er time for time det neste døgnet så finner du det til enhver tid i Elekt-appen (da må du være kunde) eller i vår oversikt her.

  • Hva koster strøm fra Elekt?+

    Hos Elekt betaler du den til enhver tid gjeldende spotprisen. Alle strømleverandører kjøper strømmen (spotpris) fra strømbørsen for akkurat samme pris. Skal du sammenligne priser må du derfor se på hva forskjellige strømselskaper opererer med som påslag per kWh og fastbeløp per måned.

    Vi i Elekt tror tiden for å tjene penger på strøm er over, og at strømselskaper i fremtiden får inntektene fra tilleggstjenester. Vi tilbyr derfor strøm til spotpris + 1 øre/kWh. Vi tjener ingenting på strømmen du bruker. Ingen bindingstid og ingen skjulte kostnader heller!

  • Kan jeg få fastpris hos Elekt?+

    Vi tilbyr ikke fastpris. Vi har kun èn strømavtale og det er spotpris + 1 øre/kWh. For de aller fleste strømkunder er spotpris billigst over tid. Du kan lese mer om det her:

    https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/bor-du-velge-fastpris-eller-spotpris/

  • Hvordan tjener Elekt penger?+

    Vi lanserer snart utvidet funksjonalitet og tilleggstjenester, deriblant smart elbillading, forbruksanalyse, sparetips og mer. Dette kommer vi til å kalle Elekt+, og er en valgfri tilleggstjeneste som koster litt per måned. Les mer om det her: https://elekt.no/null-profitt

Generelle spørsmål om strøm

  • ...forskjellen på målepunkt-ID og målernummer+

    Målepunkt - ID et unikt nummer som identifiserer det fysiske stedet der du ønsker å få levert strøm. Den finner du som oftest på strømfakturaen din, men noen kan også ha den på selve strømmåleren hjemme.

    Målernummer er et serienummer for måleren din.

    Både målepunkt-ID og målernummer er godt nok for oss for å identifisere hvor du ønsker ditt strømabonnement.

  • Hva betyr spotpris?+

    Spotpris gjør at du betaler den faktiske prisen på strømbørsen time for time.


    Alle strømselskaper kjøper strøm fra strømbørsen, Nord Pool, for samme pris - for så å selge den videre til privatkunder.

    De aller fleste strømselskaper tjener penger på å selge strøm ved å legge til et påslag per kilowattime og eventuelt et fast beløp per måned.


    Hos oss i Elekt betaler du det samme som vi kjøper inn strømmen for, time for time fra Nord Pool + 1 øre/kWh.

    Spotpris er billigst for de aller fleste forbrukere over tid, og anbefales av Forbrukerrådet.

    For å få oversikt over strømprisene time for time kan du laste ned appen vår:

    https://apps.apple.com/us/app/...

    https://play.google.com/store/...

Bestille strøm

  • Må jeg si opp avtalen min hos tidligere strømleverandør?+


    Nei, vi avslutter kundeforholdet hos din tidligere strømleverandør samtidig som du blir kunde hos oss😁. Du vil få en sluttfaktura fra din tidligere leverandør for strømforbruket du brukte inneværende måned frem til du ble kunde hos Elekt. Se opp for desperate telefonselgere som prøver å få deg tilbake🆘

  • Kan jeg bestille strøm fra en dato frem i tid?+

    Det kan du :) Om du går til bestillingsskjemaet vårt starter du med å legge inn informasjon om deg selv og hvor du vil ha levert strømmen. På neste side har du mulighet til å legge inn oppstartsdato opptil 3 måneder frem i tid.

  • Hva skjer etter jeg har bestilt?+

    Når du har bestilt strøm av oss vil du først få tre e-mailer:

    1. Bestillingsbekreftelse

    (har du ikke mottatt denne? Sjekk søppelpost)

    2. Informasjon om oppstart eller en mail som etterspør informasjon om din strømmåler (dersom vi ikke finner denne)

    3. "Nå er vi i gang", du vil få beskjed når vi har startet å levere strøm til deg. Dette betyr at du kan laste ned appen vår og følge med på forbruket ditt og få full oversikt.


    Vi order alt det praktiske for deg og ringer å sier opp din gamle avtale, slik at du slipper å tenke på dette.

Fant du ikke det du så etter?

Kontakt oss - så hjelper vi deg!😊

Send oss en mail Ring oss

Besøksadresse: Vestre Kanalkai 23 B, 7010 Trondheim

Postadresse: Postboks 8877, 7454 Trondheim