Under finner du kanskje svaret på det du lurer på, helt selv👋 ...Om ikke, rop ut - så skal vi hjelpe deg!
Elekt og andre strømleverandører har ikke noe med Regjeringens støtteordning å gjøre. Støtten beregnes og utbetales av ditt nettselskap, uavhengig av hvilken strømleverandør du har. Informasjon finner du her: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-med-milliardpakke-i-stromstotte/id2891839/
Har du spørsmål til støtteordningen kan disse rettes til ditt nettselskap.
Har du eFaktura vil fakturaene på strøm og nettleie komme automatisk inn i nettbanken din. Med kun et par klikk er det betalt, enkelt og greit 😎 Bruker du ikke eFaktura får du regningene fra oss på epost. Vi tar ingen gebyr for verken eFaktura eller epostfaktura.
For å holde kostnadene nede tilbyr vi ikke felles faktura for nettleie og strøm. Har du eFaktura vil imidlertid fakturaene på strøm og nettleie komme automatisk inn i nettbanken din. Med kun et par klikk er det betalt, enkelt og greit 😎 Bruker du ikke eFaktura får du regningene fra oss på epost. Vi tar ingen gebyr for verken eFaktura eller epost-faktura.
Vi bruker Vipps logg inn for å finne ut om du er den du begir deg for å være. Dette er for at vi trygt og sikkert kan hente riktig informasjon om deg.
Vi får de fra Elhub - som er den offisielle måleverdidatabasen i Norge. Elhub eies av Statnett som den statlige nettoperatøren.
Siden vi ikke vet når du har brukt strøm i døgnet, så kan vi ikke regne ut en presis besparelse uten å ha ditt forbruk time for time. Ved at du gir oss tilgang til dine forbruksdata time for time, så kan vi regne helt presist hvor mye du kunne ha spart ved å bytte til Elekt.
Vi baserer våre beregninger på forbruksdata som din netteier sender inn for din måler. Én mulig feilkilde i beregningen kan være at netteieren sender unøyaktige tall. Elhub har et datakvalitetskrav på 98%, så dette skal ikke utgjøre en stor feilkilde.
Siden vår fakturarobot leser alle typer strømfakturaer som finnes der ute, så kan endringer i fakturaoppsett eller nye fakturaformater føre til mulig feilavlesning.
Siden spotprisen endrer seg fra time for time og vi ikke vet når på døgnet du har brukt strøm - kan vi ikke regne ut en helt nøyaktig besparelse. Dersom du gir oss tilgang til dine forbruksdata klarer vi å knytte forbruket ditt og strømprisene sammen. Da kan vi regne ut hvor mye du kunne ha spart ved å bytte til Elekt - helt nøyaktig.
Vil du vite hva strømprisene er time for time det neste døgnet så finner du det til enhver tid i Elekt-appen (da må du være kunde) eller i vår oversikt her.
Hos Elekt betaler du den til enhver tid gjeldende spotprisen. Alle strømleverandører kjøper strømmen (spotpris) fra strømbørsen for akkurat samme pris. Skal du sammenligne priser må du derfor se på hva forskjellige strømselskaper opererer med som påslag per kWh og fastbeløp per måned.
Vi i Elekt tror tiden for å tjene penger på strøm er over, og at strømselskaper i fremtiden får inntektene fra tilleggstjenester. Vi tilbyr derfor strøm til spotpris + 1 øre/kWh. Vi tjener ingenting på strømmen du bruker. Ingen bindingstid og ingen skjulte kostnader heller!
Vi tilbyr ikke fastpris. Vi har kun èn strømavtale og det er spotpris + 1 øre/kWh. For de aller fleste strømkunder er spotpris billigst over tid. Du kan lese mer om det her:
https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/bor-du-velge-fastpris-eller-spotpris/
Vi lanserer snart utvidet funksjonalitet og tilleggstjenester, deriblant smart elbillading, forbruksanalyse, sparetips og mer. Dette kommer vi til å kalle Elekt+, og er en valgfri tilleggstjeneste som koster litt per måned. Les mer om det her: https://elekt.no/null-profitt
Målepunkt - ID et unikt nummer som identifiserer det fysiske stedet der du ønsker å få levert strøm. Den finner du som oftest på strømfakturaen din, men noen kan også ha den på selve strømmåleren hjemme.
Målernummer er et serienummer for måleren din.
Både målepunkt-ID og målernummer er godt nok for oss for å identifisere hvor du ønsker ditt strømabonnement.
Spotpris gjør at du betaler den faktiske prisen på strømbørsen time for time.
Alle strømselskaper kjøper strøm fra strømbørsen, Nord Pool, for samme pris - for så å selge den videre til privatkunder.
De aller fleste strømselskaper tjener penger på å selge strøm ved å legge til et påslag per kilowattime og eventuelt et fast beløp per måned.
Hos oss i Elekt betaler du det samme som vi kjøper inn strømmen for, time for time fra Nord Pool + 1 øre/kWh.
Spotpris er billigst for de aller fleste forbrukere over tid, og anbefales av Forbrukerrådet.
For å få oversikt over strømprisene time for time kan du laste ned appen vår:
Nei, vi avslutter kundeforholdet hos din tidligere strømleverandør samtidig som du blir kunde hos oss😁. Du vil få en sluttfaktura fra din tidligere leverandør for strømforbruket du brukte inneværende måned frem til du ble kunde hos Elekt. Se opp for desperate telefonselgere som prøver å få deg tilbake🆘
Det kan du :) Om du går til bestillingsskjemaet vårt starter du med å legge inn informasjon om deg selv og hvor du vil ha levert strømmen. På neste side har du mulighet til å legge inn oppstartsdato opptil 3 måneder frem i tid.
Når du har bestilt strøm av oss vil du først få tre e-mailer:
1. Bestillingsbekreftelse
(har du ikke mottatt denne? Sjekk søppelpost)
2. Informasjon om oppstart eller en mail som etterspør informasjon om din strømmåler (dersom vi ikke finner denne)
3. "Nå er vi i gang", du vil få beskjed når vi har startet å levere strøm til deg. Dette betyr at du kan laste ned appen vår og følge med på forbruket ditt og få full oversikt.
Vi order alt det praktiske for deg og ringer å sier opp din gamle avtale, slik at du slipper å tenke på dette.
Kontakt oss - så hjelper vi deg!😊
Besøksadresse: Vestre Kanalkai 23 B, 7010 Trondheim
Postadresse: Postboks 8877, 7454 Trondheim