Kontroller din strømavtale

Kontroller din strømregning og sjekk om du burde foreta deg noe. Få svar på minuttet!

Kontroller strømavtale
1) Vi henter strømregningen

Når du logger deg inn med Vipps, finner vi din siste strømregning. Deretter analyserer vi de ulike postene i fakturaen din.

2) Sammenligning

Det du har betalt blir sammenlignet med innkjøpsprisen for strøm for den måneden (spotpris fra Nord Pool).

3) Beregning

Fakturaroboten beregner hvor mye du har betalt utover innkjøpsprisen fra Nord Pool - og du får svar på om du burde foreta deg noe

Løsninger som faktisk forenkler

Siden vi lanserte har vi analysert flere tusen strømfakturaer for folk som ønsker å finne ut om de har en god avtale.

Har jeg en god/dårlig avtale?

...Du er ikke den eneste som lurer og som synes det er vanskelig å finne ut av.


Derfor ønsket vi å gjøre det enkelt for folk å finne ut om det er penger å spare. Vi kontrollerer din strømregning og sjekker hva du faktisk betaler i dag. Få beskjed om du burde foreta deg noe.

Kontroller din avtale!

Som første strømselskap med konsesjon som betalingsforetak kan vi hente informasjon om strømavtalen din på lik linje med nettbanken - Trygt og enkelt.


Det tar ca. 35 sekunder og kan spare deg tusenlapper!🎉

Ofte stilte spørsmål...

  • Hvordan kontrollerer vi strømavtalen din?+
    1. Når du logger deg inn med Vipps, finner vi dine siste strømregninger. Deretter analyserer vi de ulike postene i fakturaen din.
    2. Det du har betalt blir sammenlignet med innkjøpsprisen for strøm for den måneden (spotpris fra Nord Pool + 1 øre/kWh).
    3. Det du har betalt utover innkjøpsprisen er det du har betalt for mye. Dette inkluderer også tilleggsprodukter.


    Siden vi ikke vet når du har brukt strøm i løpet av døgnet, vil du bli presentert med et estimat. Ved at du gir oss tilgang til dine forbruksdata time for time (når du får presentert estimatet får du mulighet til å gå oss tilgang til målerverdier via Elhub), så kan vi regne helt presist hvor mye du har betalt over eller under spotpris.

  • Hvorfor må jeg logge inn med Vipps?+

    Vi bruker Vipps logg inn for å finne ut om du er den du begir deg for å være. Dette er for at vi trygt og sikkert kan hente riktig informasjon om deg.

  • Hvor får dere mine forbruksdata fra?+

    Vi får de fra Elhub - som er den offisielle måleverdidatabasen i Norge. Elhub eies av Statnett som den statlige nettoperatøren.

  • Hva menes med “nøyaktig beregning”?+

    Siden vi ikke vet når du har brukt strøm i døgnet, så kan vi ikke regne ut om hvor mye du har betalt over eller under spotpris helt presist uten å ha ditt forbruk time for time. Ved at du gir oss tilgang til dine forbruksdata time for time, så kan vi regne helt presist hvor mye du kunne ha spart ved å bytte til Elekt.

  • Hvordan gir jeg tilgang til mine forbruksdata for en nøyaktig beregning?+
  • Hva er usikkerheten i beregningen?+

    Siden spotprisen endrer seg fra time for time og vi ikke vet når på døgnet du har brukt strøm - kan vi ikke regne ut en helt nøyaktig hvor mye du har betalt over eller under spotprisen. Dersom du gir oss tilgang til dine forbruksdata klarer vi å knytte forbruket ditt og strømprisene sammen. Da kan vi regne ut hvor mye du har betalt sammenlignet med spotprisen for strøm - helt nøyaktig.

  • Hva er mulige feilkilder?+

    Vi baserer våre beregninger på forbruksdata som din netteier sender inn for din måler. Én mulig feilkilde i beregningen kan være at netteieren sender unøyaktige tall. Elhub har et datakvalitetskrav på 98%, så dette skal ikke utgjøre en stor feilkilde.

    Siden vår fakturarobot leser alle typer strømfakturaer som finnes der ute, så kan endringer i fakturaoppsett eller nye fakturaformater føre til mulig feilavlesning.

  • Hvordan fjerner jeg tilgangen til mine forbruksdata?+