En enkel måte å sjekke om du betaler mer enn nødvendig for strøm.
Når du logger deg inn med Vipps, finner vi din siste strømregning.
Deretter analyserer vi de ulike postene i fakturaen din.
Det du har betalt blir sammenlignet med innkjøpsprisen for strøm for den måneden (spotpris fra Nord Pool + 1 øre/kWh).
Fakturaroboten beregner hvor mye du har betalt utover innkjøpsprisen. Slik kan vi vise deg hvor mye du kunne ha spart ved å bytte til Elekt.
Derfor ønsket vi å gjøre det enkelt for folk å finne ut om det er penger å spare - Ved å analysere hva du faktisk betaler i dag.
Siden vi lanserte har vi analysert flere tusen strømfakturaer for folk som ønsker å finne ut om de har en god avtale.
Etter over 3 år med utvikling lanserte vi tjenesten for alle.
Som første strømselskap med konsesjon som betalingsforetak kan vi hente informasjon om strømavtalen din på lik linje med nettbanken - Trygt og enkelt.
Det tar ca. 35 sekunder og kan spare deg tusenlapper!
Vi bruker Vipps logg inn for å finne ut om du er den du begir deg for å være. Dette er for at vi trygt og sikkert kan hente riktig informasjon om deg.
Vi får de fra Elhub - som er den offisielle måleverdidatabasen i Norge. Elhub eies av Statnett som den statlige nettoperatøren.
Siden vi ikke vet når du har brukt strøm i døgnet, så kan vi ikke regne ut en presis besparelse uten å ha ditt forbruk time for time. Ved at du gir oss tilgang til dine forbruksdata time for time, så kan vi regne helt presist hvor mye du kunne ha spart ved å bytte til Elekt.
Siden spotprisen endrer seg fra time for time og vi ikke vet når på døgnet du har brukt strøm - kan vi ikke regne ut en helt nøyaktig besparelse. Dersom du gir oss tilgang til dine forbruksdata klarer vi å knytte forbruket ditt og strømprisene sammen. Da kan vi regne ut hvor mye du kunne ha spart ved å bytte til Elekt - helt nøyaktig.
Vi baserer våre beregninger på forbruksdata som din netteier sender inn for din måler. Én mulig feilkilde i beregningen kan være at netteieren sender unøyaktige tall. Elhub har et datakvalitetskrav på 98%, så dette skal ikke utgjøre en stor feilkilde.
Siden vår fakturarobot leser alle typer strømfakturaer som finnes der ute, så kan endringer i fakturaoppsett eller nye fakturaformater føre til mulig feilavlesning.